Μία αλλόκοτη γυναικεία φιγούρα, μία σκιά αρχαίας πολεμίστριας, μιας Αμαζόνας, εμφανίζεται σε ένα κορίτσι και ενσταλάζει στη ψυχή του την αρχέγονη μνήμη, μεταφέροντας παράλληλα τις δικές της αλήθειες και τα μηνύματα της στο σύγχρονο κόσμο και τις απανταχού θηλυκότητες. Εσωτερισμός, αρχέγονη μνήμη, αυτόματη γραφή, υπερβατικα μηνύματα και κλεφτές ματιές στο μέλλον σύνθετουν τους στίχους σε αυτή την ποιητική συλλογή. Περισσότερες λεπτομέρειες: Τι μπορεί να έχει να πει μία σκιά σε ένα κορίτσι; Τι συνδέει τις μυθικές πολεμίστριες με τις σύγχρονες γυναίκες της εποχής μας, τις θηλυκότητες παγκόσμια και διαχρονικά: Η ιστορία αλλιώς… Η φωνή από την αντίπερα όχθη. Ο “μύθος” μέσα από τα μάτια των γυναικών! Η ανάδυση του νέου κόσμου, το τέλος της πατριαρχίας. Η Θηλυκή Αρχή και η εποχή “Εκείνης που φέρνει το Νερό”. …Και ένας έρωτας στο άπειρο. Μία αγάπη που κρατά για πάντα…
Στις πολιτείες της Γυναίκας
€14.00
Περιγραφή
Τι μπορεί να έχει να πει μια «Σκιά»
που εμφανίζεται σε ένα κορίτσι;…
Τι συνδέει τις μυθικές πολεμίστριες
με τις σύγχρονες γυναίκες της εποχής μας,
τις θηλυκότητες παγκόσμια και διαχρονικά;…
Η ιστορία αλλιώς…
Η φωνή της αντίπερα όχθης.
Ο μύθος μέσα από τα μάτια των γυναικών…
Η ανάδυση του νέου κόσμου, το τέλος της πατριαρχίας.
Η Θηλυκή Αρχή και η πραγματική Υδροχοϊκή εποχή
«Εκείνης που φέρει το Νερό».
…Και ένας έρωτας…Στο άπειρο.
Μία αγάπη που κρατά για πάντα…
Εσωτερισμός, αρχέγονη μνήμη, αυτόματη γραφή,
υπερβατικά μηνύματα και κλεφτές ματιές στο μέλλον,
συνθέτουν τους στίχους σε αυτήν την ποιητική συλλογή.
Ειρήνη Γαβριλάκη –
Ήδη από τη σελίδα των αφιερώσεων η συγγραφέας μας εισάγει στον κόσμο της γυναικείας συνθήκης, η οποία βιώνεται από όλες μας τραυματικά, μέσα στο πλαίσιο της πατριαρχίας που καθορίζει τη ζωή και τον θάνατο, μερικές φορές, των γυναικών. Οι στίχοι είναι αφιερωμένοι στην αρχετυπική γυναίκα-μήτρα των ανθρώπων και της συμπερίληψης, η οποία αφενός μιλά ως πρόσωπο η ίδια και αφετέρου επιβάλλεται μέσω των αρχέγοντων στοιχείων που επανέρχονται στο κείμενο: το καθαρτήριο νερό, μία μήτρα-πηγή ζωής, μια θάλασσα-αρχή των πάντων και υλικού των συγκοινωνούντων δοχείων· η δυνατή φωτιά της καταστροφής και ταυτόχρονα της αναγέννησης, το απόλυτο δώρο του Προμηθέα στους ανθρώπους. Οι μυθικές γυναίκες-δέντρα του ποιητικού κειμένου παραπέμπουν στις ρίζες του πολιτισμού, αυτές που πρέπει να αξιοποιηθούν΄ώστε να αλλάξει η συνθήκη. Ο τόπος που υπόσχεται το βιβλίο, ένας τόπος, Επαγγελίας χωρίς κινδύνους και παράλογους θανάτους ή προφάσεις εν αμαρτίαις, είναι ο τόπος που δημιουργείται από τη συμπερίληψη και την Ελευθερία. Θυμίζει τον τόπο που δημιουργήθηκε στο “Θάνατος στη Βενετία”, όταν ο ήρωας συναντήθηκε με το κάλλος. Τα ονόματα των μυθικών γυναικών προς το τέλος της συλλογής συνδέονται με τα ονόματα της αφιέρωσης, στις αρχικές σελίδες. Έτσι δημιουργείται ένας κύκλος στο κείμενο, μέσω μιας τομής στον χρόνο που ουσιαστικά δεν υπάρχει, εφόσον οι ατομικές ιστορίες είναι ίδιες κι εφόσον δεν σημειώνονται πουθενά οι διαφορές ή δεν λαμβάνονται υπόψη οι διαφορετικότητες. Αυτός ο σωματοποιημένος κύκλος που θα μπορούσε να ταυτίζεται με τον κύκλο της ζωής, τον άρρηκτα συνδεδεμένο με τις γυναίκες, ενίοτε γίνεται κύκλος του θανάτου, όταν αυτές, η Γυναίκα λοιδορείται και ευτελίζεται. Ειρήνη Γαβριλάκη, αρχαιολόγος, συγγραφέας. *Η κα Ειρήνη Γαβριλάκη έχει συγγράψει πέντε βιβλία με τίτλους: “Από το υλικό που φτιάχνονται οι κούκλες” εκδόσεις Αστάρτη, “Οι νύχτες πριν” ελευθεριακές εκδόσεις Ναυτίλος, Θεσσαλονίκη, “Κήποι”, “Αισθήσεις κι ένας αφηγητής”, “Μαθήματα Tango” εκδόσεις 24 γράμματα. Έχει επιμεληθεί τρία βιβλία των μελών της Ομάδας Φιλαναγνωσίας Ρεθύμνου (Ανάμεσα στις γραμμές, Με δυο βότσαλα στο στόμα και Υλικά δομής (υπό εκτύπωση). Επιμελείται βιβλία και κείμενά της βρίσκονται σε συλλογικούς τόμους και ποιητικές ανθολογίες .
Ρούλα Σκούταρη –
Ύμνος στις Αμαζόνες!
Ύμνος στις Προγόνισσες!
Έτσι θα ονόμαζα αυτή την ποιητική σύνθεση της Χριστίνας Μαργέτη. Ένας ποιητικός λόγος που κινείται μεταξύ της καταγγελίας της πατριαρχίας, της αποκατάστασης της ιστορικής αλήθειας και της εξύμνησης των αγώνων των Αμαζόνων για την προάσπιση των δικαιωμάτων τους, των δικαιωμάτων του φύλου τους κι όλων των γυναικών.
Ας σκύψουμε όμως πάνω στην ποιητική σύνθεση της Χριστίνας Μαργέτη κι ας δούμε κάποια πράγματα πιο συγκεκριμένα.
Η σύνθεση αυτή αποτελείται από πέντε μέρη.
Στο πρώτο μέρος, έχουμε μια νοερή συνάντηση της ποιήτριας με την προγόνισσα Αμαζόνα. Μια συνάντηση που φέρνει μνήμες – μιας άλλης ίσως ζωής – μια συνάντηση που προκαλεί συναίσθημα, που οδηγεί στην αναγνώριση και την κατανόηση και από τις δυο πλευρές.
Στο δεύτερο μέρος, έχουμε κορύφωση των αναμνήσεων και των ακόλουθων συναισθημάτων, σ’ ένα υπερβατικό επίπεδο. Μια «άλλη» ζωή, σ’ έναν άλλο τόπο και χρόνο, σε μια ευτυχισμένη κοινωνία γυναικών, Αμαζόνων. Ιδανικός τόπος η Θεμίσκυρα, η Πολιτεία των Αμαζόνων κι ιδανικός χρόνος, η εποχή που ζούσαν κυρίαρχες κι ανεξάρτητες.
Στο τρίτο μέρος, η ποιήτρια αποπειράται μια νοερή ιστορική αναδρομή από την πορεία των Αμαζόνων προς τη Δύση και τελικά την άφιξή τους στη Θεμίσκυρα, όπου έζησαν χρόνια και χρόνια ξένοιαστα κι ευτυχισμένα. Όμως, η ευτυχία αυτή διακόπηκε από τους Έλληνες κατακτητές, που κατέλυσαν την Πολιτεία τους, καταπάτησαν βάναυσα τις αξίες τους και αλλοίωσαν την ιστορία.
Τέταρτο μέρος. Ποιητικό δράμα θα ονόμαζα το μέρος αυτό, όχι τόσο με την έννοια του τραγικού αλλά κυρίως με την έννοια της δράσης (δράω-ω, στην αρχαία ελληνική γλώσσα). Περιγραφές μαχών για την προάσπιση της Τροίας, για την προάσπιση της ίδιας της ύπαρξης των Αμαζόνων. Κι όπως πάντα, η ίδια αλλοίωση της ιστορικής αλήθειας από τον πατριαρχικό κόσμο. Όμως, όποιες πεθαίνουν μαχόμενες, δεν ηττώνται ποτέ. Και τις ψυχές τους κουβαλούν σε άλλους τόπους, σ’ άλλες ζωές.
Στο πέμπτο μέρος, η ποιήτρια όχι μόνο αποκαθιστά την ιστορική αλήθεια αλλά συνδέει το τότε με το σήμερα, την ιδανική Πολιτεία των Γυναικών της εποχής των Αμαζόνων, με τους σημερινούς αγώνες για την απελευθέρωση των γυναικών και όλων των καταπιεσμένων πλασμάτων της γης. Τιμή και διθύραμβος, ύμνος μεγαλειώδης για κείνες τις γενναίες γυναίκες, που αγωνίστηκαν τότε να κρατήσουν την Πολιτεία τους και στις μέρες μας, φωτίζουν τους αγώνες μας για δικαιώματα κι ελευθερίες.
Η ποιητική αυτή σύνθεση της Χριστίνας Μαργέτη, διθυραμβικά κι αριστοτεχνικά γραμμένη, διαθέτει όλα τα στοιχεία μιας εξαίρετης καταγραφής της ζωής και της πορείας των Αμαζόνων αλλά και της σύνδεσής τους μ’ εμάς, τις γυναίκες του πατριαρχικού κόσμου, που υψώνουν το ανάστημά τους κι ακολουθούν τα χνάρια των αγώνων και των ιδανικών τους.
Το υπερβατικό στοιχείο σμίγει με την ιστορική αναδρομή, οι θύμησες με την ιστορική αλήθεια, η παραχάραξη της ιστορίας με την αποκατάσταση της και με τους πολύπλευρους αγώνες για ανεξαρτησία και λευτεριά.
Η ποιήτρια, με μοναδική ευαισθησία, συνδέει βιώματα και συναισθήματα, θλίψεις και αγώνες, χαρές και αγωνίες. Συνδέει το χθες με το σήμερα και το αύριο, με την υπόσχεση για έναν κόσμο καλύτερο για όλες τις γυναίκες κι όλα τα πλάσματα. Με έμπνευση και όραμα, μας οδηγεί νοερά σε μια νέα, καλύτερη και πιο ευτυχισμένη ζωή, πάντα με οδηγό τις προγόνισσες, με οδηγό τις Αμαζόνες.
—-
Για την βιβλιοπαρουσίαση,
Ρούλα Σκούταρη.
*Γεννήθηκα στις 21 Αυγούστου 1964 στην Αθήνα. Σπούδασα Κοινωνιολογία στην ΠΑΝΤΕΙΟ και παρακολούθησα μεταπτυχιακό σεμινάριο στην ίδια σχολή με θέμα την Κοινωνική Ανάπτυξη. Από το 1988 έως σήμερα, έχω διδάξει σε διάφορα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας μας και έχω υπηρετήσει με απόσπαση στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Έχω εκδώσει επτά ποιητικές συλλογές με τίτλους “Όψεις”, “Του Έρωτα και του Θανάτου, “Τα Κόκκινα Φεγγάρια”, «Κατάθεση Ψυχής», «Ερωτικά και Λυρικά», “Της Κατάνυξης” και
“Της αγάπης και της περίσκεψης”.
Έχουν δημοσιευθεί ποιήματά μου σε διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά της Αθήνας και της επαρχίας.
Είμαι μέλος και έχω ενεργή δράση στο φεμινιστικό κίνημα από τα φοιτητικά μου χρόνια. Υπήρξα ιδρυτικό μέλος συλλογικοτήτων και δημιουργός του Φεμινιστικού Δικτύου και της φεμινιστικής λίστας. Επίσης, έχω συμμετάσχει σε διάφορες συλλογικότητες του κινήματος ομοφυλόφιλων, είμαι υποστηρίκτρια της «Greenpeace» και δράσεων της «Διεθνούς Αμνηστίας».
Έχω πάρει μέλος ως ομιλήτρια, παρουσιάστρια ή συντονίστρια σε διάφορες ημερίδες, σεμινάρια και συνέδρια καθώς και σε συνεντεύξεις στην τηλεόραση, σε εφημερίδες, περιοδικά και πρακτορεία ειδήσεων. Έχω γράψει διάφορα κείμενα προβληματισμού και λογοτεχνικά κείμενα, τα οποία είναι δημοσιευμένα στην προσωπική μου ιστοσελίδα.